arborlease milieuvriendelijk
nieuws
Baptista Carwash Systems
Arborlease financiert ook uw Baptista Carwash Systems autowasinstallatie. Baptista Carwash Systems heeft al meer dan 60 jaar ervaring op het gebied van carwash techniek.
Lees meer
 
Carwash Nieuws

'Carwash van de Toekomst'

Onder de veelzeggende, maar ook ambitieuze naam 'Carwash van de Toekomst' is in Arnhem, naast het bestaande doe-het-zelfcentrum van Baptista, een vernieuwend wascomplex verrezen.

Initiatiefnemer Smoorenburg van Carwash Europe Holding legt uit waarom vernieuwing in zijn ogen noodzakelijk is:

"De media staan enerzijds bol van meldingen over natuurrampen, klimaatverandering en anderzijds vertraagt de economie door hoge olieprijzen en financiële crisis. Dat er dus iets moet gebeuren is voor velen duidelijk. Ons Carwash van de Toekomst-concept is gericht op besparing. Besparing van water- en energiegebruik, maar dus ook besparing van de vaste lasten omdat het gebruik lagere kosten geeft."

Wie de cijfers hoort, klappert even met de oren: "We gebruiken acht liter per wassing. Een wasstraat gebruikt zo'n 600 liter, een rollover 350 liter." Om dat te bereiken hebben Smoorenburg en de zijnen het wasproces omgedraaid: "We zijn als het ware blanco begonnen, zij het dat je natuurlijk altijd je 60 jarenlange ervaring wel gebruikt." De locatie is dan ook niet opgebouwd zoals we van wasstraten gewend zijn. Je rijdt de ingang in en selecteert bij de automaat het wasprogramma. Daarbij is het ook mogelijk om een vaste klant (ofwel 'vip') te worden waarbij specifieke klantvoordelen en -voorkeuren programmeerbaar zijn. Vervolgens wordt de auto middels een ketting voortgetrokken.

In de washal staan diverse rollovers waarmee het programma wordt voltooid. Per rollover is ter hoogte van het linkervoorwiel een plaatsbepaler gemonteerd (een soort kom waarin het voorwiel moet vallen). Vervolgens doet het programma zijn werk.

"We hebben op dit concept zeven octrooien gekregen, waarmee ik maar wil aangeven dat het niet zomaar een wascentrum is. Zo werken we niet met waterrecycling, we hergebruiken het water. Alleen bij het opstartmoment beginnen we met gerecycled water. Ook de gebruikte was- en poetsmaterialen zijn bepalend voor het succes van het terugdringen van het water- en energieverbruik. Poreus materiaal neemt zowel water op (wat de lappen zwaar maakt en geluidsoverlast geeft) als zandkorrels en dat laatste geeft problemen met de lak. Het zelfreinigende effect van borstels wordt doorgaans bevorderd door extra shampoo en dus extra water. Dat willen we allemaal niet, dus kozen we voor de Softtouch-vezel. Die maakt het mogelijk de auto ook met een automatische wassing toch te poetsen. Hotwax, dat normaal gesproken aan ruiten hecht, biedt in onze ogen niet de ideale oplossing. We hebben dus voor een middel gekozen dat niet hecht op de ruiten en daarmee problemen achteraf voorkomt." Het topprogramma biedt een hoogglans die drie tot vier maanden effectief blijft, stelt Smoorenburg: "Het enige dat elke twee à drie weken nog gebeuren moet is een reguliere wassing. Het basisprogramma volstaat. Al met al heb je dan een gemiddelde wasprijs van zo'n 5,50 euro."

Bron: autokompas